Lithium-polymer-batterier

Lithium-polymerbatterierne blev lanceret i efteråret 2008. Denne type batterier udmærker sig ved længere rækkevidde end blybatterierne (op til 100-120 kilometer for de store pakker), meget længere holdbarhed (70.000-100.000 kilometer over 6-7 år forventes), og lavere vægt (og dermed bedre acceleration og mindre mekanisk belastning af køretøjets slidele) i forhold til blybatterier.

Rækkevidden er ved normal brug i blandet trafik omkring 60-80 kilometer på en opladning for det store 100 Ah-sæt (jeg har selv kørt 110 km ved meget "energibevidst" kørsel med et to år gammelt sæt, og har hørt om andre der har nået omkring 140 km).

Den største fordel er en meget lavere pris pr. kørt kilometer end med de ældre blybatterier - det  gør litiumbatterier til den billigste type i det lange løb på trods af den højere anskaffelsespris, hvis du bare kører et moderat antal kilometer.

Batteriernes reelle levetid i år kendes ikke endnu (teknologien er for ny), men indtil videre beretter testkørere at der efter over et års kørsel ikke er nogen mærkbar ændring i batteriernes kapacitet.

Præcise tal for rækkevidden kendes endnu ikke på de forskellige varianter.

[Klik her] for flere detaljer.

LiFePO4
Batterierne

LiFePO4-display
Displaypanelet under opladning: Aktuel spænding, ladestrøm og hvor mange amperetimer der er brugt siden sidste fulde opladning. Når der drejes på knappen under kørsel fungerer den som dynamisk strømbegrænser, der indstiller hvor mange procent af det maksimale strømforbrug der højst kan trækkes. Det er også muligt at få displayet til at vise forskellen på det bedste og dårligste af batterierne.