Standardudstyr

Prisen på CityEL-grundmodellerne er uden batterier og eventuelle styresystemer til batterierne.

De separate priser på batterier til et nyt køretøj inkluderer det styreelektronik der kræves til batterierne. Ved senere udskiftning af batterierne til en lignende type kan styreelektronikken genbruges, så generelt er friske batterier billigere end dem, der leveres sammen med køretøjet.

Af almindeligt standardudstyr skal nævnes indstillelige sidespejle, gulvmåtte i gummi, ventilator med varme, kabinelys, trepunktssele og vinduesvisker i frontruden.

Fra oktober 2007 har alle modeller et 12V-stik i instrumentpanelet i stedet for den røde nødafbryder, der fandtes i tidligere modeller.



Duplex-kæde
FactFour-motoren trækker bagakslen via en duplexkæde. Duplexkædesystemet er en dobbeltkæde. Trækkraften fordeles over "dobbelt så meget kæde" som ved en normal kæde, og den holder derfor længere.

Duplex

Duplexkæde blev standard i alle modeller fra maj 2008.

HF-lader
HF-lader
HF-laderen, der er monteret under sædet, lader med 15 ampere ved 36 volt (ca. 12 ampere ved 48 volt).

15A-laderen, der blev standard fra oktober 2007, udnytter de nyeste teknikker og viden indenfor mikroprocessorstyret ladning specielt tilpasset køretøjets batteritype, så opladningen skåner og vedligeholder blybatterierne bedst muligt. Når køretøjet står til opladning i længere tid (f.eks. henover en week-end) vil laderen automatisk starte et specielt vedligeholdelsesprogram, der på sigt forlænger blybatteriers levetid og vedligeholder deres kapacitet.

Litiumbatterierne har en del større kapacitet end blybatterier, men tiden for at lade til det samme antal kørte kilometer er omtrent den samme. Den avancerede vedligeholdelse overtages ved litiumbatterier af batteriernes eget styresystem, det såkaldte BMS.



EcoControlUnit (strømbegrænser)

ECU er en elektronisk regulering af motorkraften, så du kan vælge trinløst mellem økonomisk kørsel (langsommere acceleration og lavere strømforbrug) eller "fuld power".

Litium-batterisystemet har denne funktion indbygget i BMS-displayet.


HCS: High Comfort Suspension
I efteråret 2008 indførtes forbedrede 3-lagsbladfjedre til baghjulene. Disse fjedre udmærker sig ved at dæmpe progressivt - det vil sige at de er meget bløde det første stykke og bliver trinvist hårdere jo mere de belastes.

Virkningen i forhold til de gamle bladfjedre er en blødere kørselsoplevelse hvor småsten og mindre ujævnheder i vejen ikke mærkes så let.

Fra oktober 2009 er HCS-affjedringen standard i alle nye køretøjer.