StandardudstyrPrisen på CityEL-grundmodellerne er uden batterier og eventuelle styresystemer til batterierne. De separate priser på batterier til et nyt køretøj inkluderer det styreelektronik der kræves til batterierne. Ved senere udskiftning af batterierne til en lignende type kan styreelektronikken genbruges, så generelt er friske batterier billigere end dem, der leveres sammen med køretøjet. Af almindeligt
standardudstyr skal nævnes indstillelige sidespejle, gulvmåtte i gummi,
ventilator med varme, kabinelys, trepunktssele og vinduesvisker i
frontruden.
HF-lader 15A-laderen, der blev standard fra oktober 2007, udnytter de nyeste
teknikker og viden indenfor mikroprocessorstyret ladning specielt
tilpasset køretøjets batteritype, så opladningen skåner og
vedligeholder blybatterierne bedst muligt. Når køretøjet står til
opladning i længere tid (f.eks. henover en week-end) vil laderen
automatisk starte et specielt vedligeholdelsesprogram, der på sigt
forlænger blybatteriers levetid og vedligeholder deres kapacitet. Litiumbatterierne har en del større kapacitet end blybatterier, men tiden for at lade til det samme antal kørte kilometer er omtrent den samme. Den avancerede vedligeholdelse overtages ved litiumbatterier af batteriernes eget styresystem, det såkaldte BMS.
ECU er en elektronisk regulering af motorkraften, så du kan vælge
trinløst mellem økonomisk kørsel (langsommere acceleration og lavere
strømforbrug) eller "fuld power". HCS: High Comfort Suspension I efteråret 2008 indførtes forbedrede 3-lagsbladfjedre til baghjulene. Disse fjedre udmærker sig ved at dæmpe progressivt - det vil sige at de er meget bløde det første stykke og bliver trinvist hårdere jo mere de belastes. Virkningen i forhold til de gamle bladfjedre er en blødere kørselsoplevelse hvor småsten og mindre ujævnheder i vejen ikke mærkes så let. Fra oktober 2009 er HCS-affjedringen standard i alle nye køretøjer. |
|
|