SikkerhedCityEL er bygget med fokus på den passive sikkerhed.Der er naturligvis Hydraulisk to-kreds-bremsesystem, sidespejle, trepunkts-sikkerhedssele (og 4-punkt-sele til et eventuelt barnesæde), vinduesvisker og defroster. Stødabsorberende dobbeltlags-chassis Det formstøbte chassis er ikke kun en skal - det er en integreret del af sikkerhedskonceptet. Chassiset er tykkere end man tror, og udgøres af to lag plast fyldt med stødabsorberende hårdskum, der dæmper og fordeler energien ved et sammenstød. Chassiset er en bærende konstruktion og kan holde til meget. Formen med de afrundede kanter er også med til at fordele kraften over størst muligt område. Styrtbøjle Bag førersædet er en massiv styrtbøjle, der går ned i chassiset og giver formstabilitet på begge sider af føreren (og et eventuelt barnesæde). Crashtest Fabrikken har under crashtests konstateret at sikkerhedsniveauet er fuldt på højde med millioner af små personbiler. Synlighed CityEL er meget synlig og tiltrækker sig opmærksomhed allerede på lang afstand. Dens størrelse virker måske ikke af meget når man ser den for sig selv, men ved siden af en personbil er det tydeligt, at den ikke er så lille som man tror. |
||||||
|