Her forsøger vi at besvare et par af de spørgsmål, man typisk står med, når man undersøger CityEL-markedet.

Hvordan er CityEL at køre i om vinteren?
Den er ikke en bil, lad det være sagt med det samme. Den er ikke bygget til at erstatte en bil, men derfor kan den alligevel sagtens bruges.
  • Varmeblæser på 400 watt under kørsel (800 watt når du holder stille). Varmeblæseren er elektrisk, så du skal ikke vente på at motoren bliver varm før den virker.
  • Varmesæde med to trin fås som ekstraudstyr
  • CityEL har 12 cm frihøjde - hvis sneen ligger så højt, er der også problemer i bil. Den mindre diameter i forhold til bildæk giver et højrere tryk og dermed udmærket vejgreb. Gummiet minder lidt om vinterdæk.
  • Batterivarmer som ekstraudstyr, så batterierne holder det meste af deres normale kapacitet i kulden.
Hvad kørslen angår kan det siges at du (ligesom med en bil) bør gøre dig bekendt med, hvordan din CityEL opfører sig når det er glat, så du ikke bliver overrasket ude i trafikken.


Er den hurtig nok i praksis?
Ja!

En hastighedsforskel fra 80 ned til 57 kilometer (FactFour 48 volt) lyder af meget, men hvis man regner efter er forskellen faktisk mindre end man tror.

En strækning på 20 kilometer tager for eksempel omkring 6 minutter ekstra med 57 i forhold til 80 kilometer i timen. Med 63 km/t er tidsforskellen endnu mindre, og med den rette gearing kan du komme helt op omkring 70 km/t.

I bytrafik er det som regel lyskryds, der bestemmer hastigheden, og her kan CityEL sagtens følge med.

Til gengæld for den lidt lavere hastighed er det ikke urealistisk at du sparer over en krone efter skat pr. kørt kilometer når alt regnes med - ikke en helt dårlig timeløn for en smule længere køretur!


Findes der en brugerklub?
Der er så vidt vides ingen formel forening for CityEL-kørere nutildags - men der er masser af uformel aktivitet på masser af hjemmesider, i forumet (se linksiden) og på FaceBook.

Der bliver desuden afholdt et årligt træf forskellige steder i landet i Kristi Himmelfartsferien. Hvis du er med i forumet, hører du om arrangementerne dér - men du er også velkommen til at skrive til adressen nederst på denne side for at få besked når detaljerne om næste træf bliver meldt ud.


Er den ikke for dyr når jeg har en bil i forvejen?
Tværtimod - det er dér, den rigtig giver besparelser.

En typisk bil har meget høje kilometerafhængige omkostninger - en meget benzinøkonomisk bil har selvfølgelig lidt lavere benzinomkostninger end en "normal" bil, men de øvrige udgifter til vedligeholdelse er stadig høje. Hér kommer CityEL ind i billedet: Prisen pr. kørt kilometer i form af strøm, batterier og vedligeholdelse på en CityEL er typisk så meget lavere at CityEL tjener sig selv hjem i løbet af få år, hvis bare halvdelen af den daglige kørsel kan flyttes over i den.

Når den er tjent hjem, fortsætter den så med at køre i mange år til - så med en forventet levetid på omkring tyve år kan den sandsynligvis nå at tjene både sig selv og en mellemklassebil ind, bare i sparede udgifter på bilen.

FDM undersøger jævnligt hvad en bil koster at køre i - og tallet havner typisk et godt stykke over en krone pr. kilometer alene i kilometerrelaterede udgifter - altså udgifter, der kun afhænger af, hvor meget man kører (reservedele, benzin og så videre).

Regn selv efter for din egen bil!

På brændstofsiden svarede udgiften til strøm i 2007 til at CityEL kører næsten 200 kilometer for det, en enkelt liter benzin koster (10-12 kroner). Hertil kan vi så lægge batterierne - de koster typisk 40-60 øre pr. kilometer for bly, men under 20 øre for litium.

Beregn selv prisen i benzin!


Kan litium-batterierne eftermonteres?
Ja. Det er lidt dyrere end at få dem i et nyt køretøj, men det kan i princippet lade sig gøre for langt de fleste køretøjers vedkommende. Efterhånden som erfaringerne bliver kendt med litiumbatterier i praksis, og ikke mindst efter at der også laves litiumpakker til 36 volt-modellerne, skifter flere og flere til litium når de alligevel skal skiftes. Mine egne erfaringer med litium er (pr. maj 2012) at de efter tre år og 25.000 kilometer stadig er i stand til at levere den samme rækkevidde som da de var nye.


"Jeg har hørt fra nogen, der havde en ellert i 1988, at..."
CityEL er ikke Mini-el! Husk på at det er over 26 år siden den danske Mini-el havde premiere. Den havde mange børnesygdomme, men hvis vi er helt ærlige har vi her i landet ikke været gode til at tilgive dem. Rigtig mange af de store bilproducenter oplever problemer, og i forhold til de historier har Mini-el ikke noget at skamme sig over - og de færreste er vel nervøse ved at købe en ny bil fra en af de producenter, hvis modeller har været brudt i brand, haft noget nær konstante problemer med elektronikken, har været knækket midt over under kørslen eller hvad vi ellers har hørt om gennem årene. Fejl af dén art bliver rettet og kommer ikke igen.

CityEL har det på samme måde: Teknologien i det køretøj, du køber i dag, er løbende blevet videreudviklet og forbedret i over tyve år, så hvis du hører eller læser historier, skal du holde godt øje med, hvilket køretøj der egentlig er tale om!

I modsætning til de fleste bilmodeller har CityEL meget af designet fra den gamle model med endnu, og der er blevet ændret løbende i stedet for at fabrikken lancerer nye modeller hvert år. Det kan gøre det svært at skelne, men forskellene er faktisk så store, at der næsten kun er formen på karosseriet tilbage fra den første model frem til i dag.

Begrebet "ellert" bliver i øvrigt brugt i flæng om flere forskellige elkøretøjer fra firserne - efter min egen uvidenskabelige statistik tænker kun omkring en tredjedel på CityELs forgænger når man siger "ellert". Derfor - og fordi de sidste af og til glemmer at det er over 25 års udvikling siden - bruger vi ikke ellert-navnet om CityEL til daglig.


Uha! Var det ikke den, der kørte ind i en mur under en presseforevisning?
Nej. Det var Hope Whisper; et dansk forsøg på en elbil, der efterfølgende aldrig kom på markedet herhjemme men blev solgt til et svensk firma. Fællesnævneren er "kører på strøm" - det gør moderne intercitytog dybest set også, så... Desuden skete dét uheld ikke fordi det var en elbil, men fordi det var en prototype der ikke havde fået monteret en håndbremse endnu.


Er de ikke dyre at skifte batterier på?
Som med mange andre produkter kan du vælge mellem billig anskaffelse og lav totalpris: Jo billigere batterier desto kortere holdbarhed.

Hvis batterierne og strømforbruget regnes sammen, koster en kilometer med blybatterier i 2009 typisk under 70 øre (lavere i 36 volt-udgaven der bruger et batteri mindre) - men den ender måske helt nede under 25 øre med litiumbatterier. For en benzinbil der kører 20 kilometer literen er prisen for benzin alene 50 øre pr. kilometer. Hertil kommer resten af udgifterne ved at bruge bilen, hvor CityEL også er langt billigere.

Efter at litiumbatterierne kom til i slutningen af 2008, og faldt omkring en tredjedel i pris i maj 2012, er økonomien bedre end den nogen sinde har været med blybatterier!



Hvorfor er tallene ikke helt faste?
De kan ganske enkelt ikke angives som noget fast, fordi de afhænger af mange faktorer. Fra bilindustrien kender vi til en EU-normangivelse for kilometer pr. liter, men hvis du spørger omkring dig, vil du sjældent finde nogen, hvis bil kører præcist som det står. CityEL har ikke nogen EU-normangivelse, men bruger tal fra praktiske erfaringer.

Tophastigheden er angivet for vandret vej. En FactFour med 48 volt har en tophastighed på 57 kilometer, men hvis du kører ned ad en almindelig lille bakke hvor en bil skal bruge benzin på at holde farten, triller CityEL måske med 65 uden at bruge strøm. Modsat går det måske lidt langsommere op ad bakke, hvis du har meget læs på.

Rækkevidden på en opladning er ligeledes meget afhængig af terrænet (bakker, vejbelægning), vindmodstand, dit accelerationsmønster, dæktrykket og antallet af stop. Det siges at bruge strøm svarende til 700 meters kørsel, hver gang du starter op fra at holde stille.

Batteriernes i CityEL er den dyreste "sliddel". Deres holdbarhed afhænger meget af faktorer som din måde at køre på, terrænet du kører i, hvor langt du kører ad gangen og hvor tit de bliver ladet op. Du kan ligesom med en bil lære at køre økonomisk ved at tage hensyn til nogle enkle ting, og resultatet kan aflæses med det samme på din rækkevidde - og på sigt på batterilevetiden. FactFour-modellen er mere skånsom ved batterierne end den gamle motor, og både bly- og litiumbatteriers holdbarhed afhænger af, hvordan og hvor tit de bliver brugt og ladet op .


Kan CityEL opsamle energien når der bremses?
Nej - det ville give så lidt energi at det ikke giver mening.

En stor bus - eller en tung bil - har så meget bevægelsesenergi at der er noget at tage af når der bremses. CityEL vejer under 400 kilo, så et system, der kunne generere energi, ville bremse den næsten med det samme på lige vej. I langt de fleste tilfælde er det bedre at udnytte den lave luft- og rullemodstand ved at slippe speederen i god tid inden man skal stoppe, så man enten ruller det sidste stykke uden at bruge strøm, eller også kan nå at køre videre inden man stopper helt, f.eks. ved en lyskurve.

Et andet problem med systemer til at genvinde energi er at de skal afpasses efter de aktuelle forhold. Er vejen glat, skal systemet ikke trække ret kraftigt før hjulene blokerer, så der ville skulle justeres manuelt eller også ville systemet være temmelig kompliceret og dermed dyrt og/eller svært at bruge.


Hvad gør man hvis man skal køre meget langt?
Først og fremmest er det måske værd at huske, at CityEL dybest set er beregnet til at blive brugt på de korte ture hvor en bil er for meget at slæbe med. Lange ture er en af de få grunde til at man har en bil ved siden af - medmindre det bliver en hobby at tage på langtur i sin CityEL.

Det kan være praktisk at planlægge turen efter, hvor du kan komme til at lade op. På http://ladestik.dk kan du give andre CityEL-brugere mulighed for at bruge et stik hos dig selv, og til gengæld få en liste over andre, der stiller stik til rådighed - men selv hvis du ikke kender nogen i nærheden, kan du let klare dig ude i "naturen": Eftersom CityEL bruger et helt almindeligt 220V-stik, kan du så godt som altid finde et i nærheden hvis det bliver nødvendigt.

Den dynamiske strømbegrænser i en CityEL holder hele tiden øje med spændingen på dine batterier og begynder automatisk at skrue ned for tophastigheden når den bliver lav. På den måde sparer du automatisk på energien det sidste stykke, så du har god tid til at finde en stikkontakt.

Du har sikkert prøvet at have en lommelygte der gik ud fordi den løb tør for strøm. Når den så havde været slukket et par minutter, kunne den lyse en lille smule igen, fordi batterierne havde haft ro. Sådan virker batterierne i en CityEL også til en vis grad - i modsætning til benzintanken på en bil der er og bliver tom når den er tom (men det er selvfølgelig bedre at lade i tide; der er grænser for hvor langt du kan komme på denne måde).

Fra maj 2008 leveres alle nye CityEL med EcoControlUnit, der kan gøre meget ved rækkevidden hvis man har tendens til at træde meget på speederen. ECU er en knap, der justerer hvor meget strøm motoren maksimalt må trække. Du kan tænke på den som en elektronisk gearstang, der lader dig vælge mellem hurtig acceleration og lavt energiforbrug - ligesom hvis en bil kunne startes i femte gear. ECU har været standard i 48 volt-modellen, og har kunnet fås som ekstraudstyr til andre modeller tidligere. Det kontrolpanel, der hører til Litium-kontrolsystemet, har sin egen strømbegrænserfunktion indbygget, så her bruges den almindelige EcoControlUnit ikke.


Hvad skete der med produktsortimentet i maj 2008?
Standardmotoren gik på pension, så den mindste CityEL-model blev FactFour 36 volt. Alle modeller vil fremover blive leveret med dobbeltkæde (holder længere) og EcoControlUnit (giver mulighed for at komme længere på en opladning og skåner batterierne).

Batterisystemet blev skilt ud fra køretøjet i prislisten. I første omgang kunne man vælge mellem de batterisæt, der hidtil har været kendt som CityEL Vlies (CT100-12i) og Champion Vlies (Element CHP95) til 36 volt, eller Element CHP80 (ligeledes tidligere kendt som Champion Vlies) til 48 volt. I løbet af efteråret kom der flere varianter af blybatterier til sammen med LiFePO4, og i foråret 2009 udgik Champion-modellerne til fordel for et nyt alternativ efter af Champion-producenten ændrede batteriernes konstruktion så de ikke længere egnede sig til brug i CityEL.

Batterisættenes pris dikteres af blypriserne, så det bliver med adskillelsen lettere at se, om det er batterierne eller køretøjet der ændrer pris.

Priserne på selve køretøjet havde ligget på samme niveau i flere år, og fik nu en lille stigning for at følge med de generelle prisudviklinger og inflationen. Til gengæld blev det muligt at vælge mellem hvid og fire farver uden merpris - de fleste har hidtil betalt ekstra for en standardfarve.

Endelig kom der et nyt stykke ekstraudstyr til i sortimentet: En ekstra LED-bremselygte til montering på styrtbøjlen.


Hvorfor udgik den gamle standardmotor?
Efter FactFour-motorens fremkomst er efterspørgslen på standardmotoren (også kendt som TT, Thrige-Titan eller rød motor) faldet så meget at den blev for dyr at beholde i produktion. FactFour giver bedre ydelse og driftøkonomi, og langt de fleste, der prøver begge modeller, beslutter sig for FactFour. Desuden er det under alle omstændigheder billigere at styre produktionen af CityEL når der ikke er så mange forskellige måder, den skal samles på.


Skal børn bruge sikkerhedssele når de kører i CityEL?
Nedenstående vejledning stammer fra http://www.sikkertrafik.dk:

Trehjulede motorcykler, trehjulede knallerter og sidevogn

På en plads med sikkerhedssele

Børn må gerne køre på trehjulet motorcykel, trehjulet knallert eller sidevogn til motorcykel, hvis de bruger sikkerhedsselen.

Indtil barnet er mindst 135 cm højt, skal det være fastspændt i godkendt udstyr, der passer til højde og vægt. Det kan f.eks. være en barnestol eller selepude.

Det er ikke et krav, at børn skal bruge styrthjelm, men de må selvfølgelig gerne bruge den.

På en plads uden sikkerhedssele

Det er forbudt at transportere børn under fem år, hvis der ikke er sikkerhedssele. Børn fra fem år og opefter må gerne transporteres uden sele, hvis de bruger styrthjelm.

Minimumskrav

Reglerne for børn på motorcykel er minimumskrav. Som fører skal du altid vurdere, om kørslen er forsvarlig. Du må ikke medtage passagerer i et sådant antal eller anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre. Færdselsloven § 82, stk. 2.

Klip i kørekortet

Som fører er det dit ansvar, at passagerer under 15 år kører lovligt på motorcykel, i sidevogn eller på trehjulet knallert. Overholder du ikke minimumskravene, koster det et klip i kørekortet.
 



GreenDrive
v/Allan Høiberg
Stubdrupvej 18 · 6000 Kolding OBS: GreenDrive forhandler ikke længere CityEL.
Se forsiden for henvisninger.

Mobil 40 81 57 53