Bemærk: Strømpriserne varierer afhængigt af leverandør, og batteripriserne svinger for tiden en del. Derfor skal tallene på denne side tages med forbehold.

Lavt forbrug

CityEL bruger strøm for 5-8 kroner på at køre 100 kilometer (elprisen svinger meget; regn med 3,5 til 5 kWh).

Afskrivningen er lav, de faste omkostninger er meget lave og vedligeholdelsen er meget billigere end for en bil.

Hvis vi regner batterierne som en del af kilometerprisen i stedet for at se dem som en vedligeholdelsesomkostning, er kilometerprisen for CityEL typisk mellem 15 og 25 øre med lithium-batterier. Det svarer til at en bil kører mellem 40 og 60 kilometer literen med den aktuelle benzinpris på omkring en tier.

Hvis vi kun regner strømmens pris om, svarer det til en bil der kører over 150 kilometer literen!

Langtidsholdbar

Holdbarheden på en CityEL er meget lang på grund af plastkarosseriet, der aldrig ruster, på grund af den enkle mekanik der er nem at vedligeholde og har færre fejlkilder, og ikke mindst på grund af den lave vægt der slider mindre på mekanikken. En holdbarhed på tyve år er ikke for højt sat.

Lav afskrivning

Brugtværdien siges at være omkring 40-60% af nyprisen efter 10 år.


Den dyre er billigere

Den dyreste "sliddel" i en CityEL er batterierne - men fra oktober 2009 kan man få litiumbatterier i alle prisklasser - og de forventes at holde til 6-8 gange så mange kilometer som de ældre blybatterier - mindst.

Litium-jernfosfat-teknologien er endnu så ung at man ikke har praktiske erfaringer med, hvor længe batterierne holder målt i år. CityCom går (i sommeren 2009) ud fra 6-8 år og 70.000 kilometer for pakkerne på 90 og 100 amperetimer - men hvis vi kigger efter, hvor mange kilometer et litiumbatteri kan klare på en opladning, og hvor mange opladninger batterierne ifølge batteriproducenten ThunderSky kan klare, tyder det på at der en chance for at de måske kan holde dobbelt så længe. Det er også værd at huske at batterierne ifølge de folk, der har prøvet at slide denne type batteri op, ikke bare holder op med at virke fra den ene dag til den anden, men stille og roligt mister kapacitet. Det betyder, at hvis du ikke har brug for den maksimale rækkevidde, kan de bruges endnu længere.



Besparelse for hver eneste kilometer

De kilometerafhængige udgifter for en bil - slid, serviceeftersyn med videre - er ifølge FDM så høje, at det er rimeligt at sige, at hver kilometer du kan flytte fra din bil til din CityEL, i det lange løb sparer dig for mindst en halv til en hel krone (og i mange tilfælde mere). Det betyder, at man skal køre langt under 20 km om dagen i gennemsnit før en CityEL med besparelsen tjener mere end sin egen pris hjem i løbet af sin levetid. I de fleste husholdninger når den sandsynligvis at tjene sig selv ind mange gange i løbet af sin levetid.

Hertil kommer at det køretøj, man flytter kørslen fra, kan opnå en højere brugtværdi fordi det bliver slidt mindre.


Reklameindtægter?

CityEL er meget synlig i trafikken, så hvis du vil, kan du sikkert tjene en del af prisen ind ved at køre med reklamer. Hvis du ikke kender nogen, der vil annoncere, kan du f.eks. prøve at kontakte et firma som SponsorCar, der formidler reklameplads til privatbilister.


Hvad koster den så?
Den aktuelle prisliste kan du finde under menupunktet Priser.



GreenDrive
v/Allan Høiberg
Stubdrupvej 18 · 6000 Kolding OBS: GreenDrive forhandler ikke længere CityEL.
Se forsiden for henvisninger.

Mobil 40 81 57 53